Je neděle, tak jsem se rozhodl zbořit jedno analytické dogma: “Nejde změřit, kolik lidí vám pošle přímý e-mail.” Ať již tím, že zkopíruje e-mailovou adresu anebo si ji opíše. Změřit to lze a ihned vám to dokážu. Dokonce jsem přišel na čtyři způsoby.
1. Cesta nejmenšího odporu – jiná kampaň, jiný e-mail
Pro každou marketingovou kampaň vytvořte cílovou stránku a na této cílové stránce použijte adresu, která není nikde jinde na webových stránkách využita. Kdokoliv napíše na tuto adresu je jasně z této kampaně. Tip: Nemusíte tvořit nové mailové adresy, stačí tvořit aliasy k těm stávajícím.
2. Dynamická změna e-mailové adresy po příchodu na web z kampaně
Na stránce kontakt bude adresa michal@allten.cz. A já chci, aby když někdo přijde z facebookové kampaně tato adresa se změnila na kurz@allten.cz a když z PPC, tak na lektor@allten.cz (příklad). Jak na to?
Využiji Google Tag Manager. Obecný postup je:
- Do Google Tag Manager si uložím kampaň (parametr utm_campaign), z které uživatel přišel (je nutné využívat UTM parametry – viz Poznámka 1)
- Vytvořím si vyhledávací tabulku (lookup table), kde podle média vložím vhodný e-mail.
- Pomocí jQuery skriptu změním po načtení stránky e-mail na vybraný.
Ad 1: Do Google Tag Manager uložím kampaň, z které uživatel přišel
V Google Tag Manager zvolím Proměnné -> Nová -> Vlastní kód JavaScript a využiji následující JavaScript kód:
function() { function getUrlParameter(sParam) { var sPageURL = window.location.search.substring(1); var sURLVariables = sPageURL.split('&'); for (var i = 0; i < sURLVariables.length; i++) { var sParameterName = sURLVariables[i].split('='); if (sParameterName[0] == sParam) { return sParameterName[1]; } } } return getUrlParameter("utm_campaign"); // Zdroj: http://stackoverflow.com/questions/19491336/get-url-parameter-jquery }
Ad 2: Vytvoření vyhledávací tabulky. Nyní jsem nastavil pouze 2 nesmyslné utm_campaign
Proměnné -> Nová -> Vyhledávací tabulka a nastavím tuto tabulku dle obrázku zde. Vyhledávací tabulka nepodporuje regulérní výrazy, takže opravdu to musí být 1:1.
Ad 3: Pomocí jQuery skriptu změním po načtení stránky e-mailovou adresu
Třídu (class) odkazu nastavím na “kezmene”.
A následně musím pomocí jQuery (viz Poznámka 2) změnit nejen samotný text, ale i href parametr. Využiji tento skript, který se spustí při načtení stránky kontakt.
<script> jQuery("a.kezmene").text('{{E-mailová adresa v závislosti na UTM}}'); jQuery("a.kezmene").attr('href', 'mailto:{{E-mailová adresa v závislosti na UTM}}') </script>
A nyní to zkusme – zadejte adresu:
http://allten.cz/kontakt/?utm_source=pokus&utm_medium=pokus&utm_campaign=pokus (uvidíte adresu kurz@allten.cz), respektive http://allten.cz/kontakt/?utm_source=pokus&utm_medium=pokus&utm_campaign=pokus2 (uvidíte adresu lektor@allten.cz).
Možnosti rozšíření skriptu a poznámky
Identifikace uživatele – přes navržené řešení není možné identifikovat odesílatele. Identifikaci je možné udělat dvěmi metodami. Nejlepší je, pokud používate User ID, pak již bude uživatel v Google Analytics identifikovaný. Pokud User ID nepoužíváte, je možné vsadit na IP adresu. Pomocí dataLayer a PHP zašleme adresu do Google Tag Manager a tuto IP adresu následně pošleme jako štítek události do Google Analytics. A následně přes různé nástroje můžeme zjistit, komu IP adresa patří a identifikovat tak společnost a jejího zaměstnance.
Opakované návštěvy – tento skript funguje pouze, pokud je nastavený utm parametr. Pokud by uživatel přišel znovu, tak by viděl defaultní adresu. Mohl bych tedy vytvořit cookie a následně vždy kontrolovat, zda uživatel již na webu byl a z jakého zdroje přišel a podle toho mu zobrazovat danou adresu.
Podmínka, zda existuje utm_campaign – Aktuálně netestuji, zda utm existuje a raději jsem nastavil defaultní hodnotu vyhledávací tabulky. Elegantnější by bylo vložit do datové vrstvy událost a skript aktivovat pouze tehdy, když utm_campaign existuje.
Automatické nahrazování všech e-mailových adres – aktuálně skript změní pouze e-mailové adresy, kde je nastavena třída “kezmene”. Bylo by možné vytvořit něco jako posluchač událostí, který by zjistil zda na stránce existuje řetězec michal@allten.cz a ten následně nahradil.
Poznámka 1: Více o UTM parametrech. S troškou představivosti by to šlo i bez UTM, jelikož GTM má proměnnou referrer a z té bych mohl informace číst. Ale nebylo by to tak přesné.
Poznámka 2: Tento skript bude fungovat pouze tehdy pokud máte na stránkách vloženu jQuery knihovnu – s největší pravděpodobností ji tam již máte, ale pokud ne, můžete vložit do webu anebo přímo do skriptu Google Tag Manager tento kód: <script src="//code.jquery.com/jquery-1.11.3.min.js"></script>
3. Sledování, zda někdo zkopíroval e-mailovou adresu
Ano, pomocí posluchače událostí můžeme i měřit, zda někdo zkopíroval e-mailovou adresu do schránky a zaslat do Google Analytics tuto informaci jako událost. Doporučuji kombinovat s předchozí metodou. Postup je následující:
- Přidáme k e-mailu ID
- Vytvoříme posluchač událostí
- Zašleme událost do Google Analytics
Ad 1: Přidání ID elementu
Skript dole funguje pouze s ID elementu a ID může být na stránce pouze jednou. Přidal jsem tedy k hornímu mailu id="kopirovano"
.
Ad 2: Vytvoření posluchače událostí
Tento návod vychází z článku Simo Ahavy, Fun with Google Tag Manager (viz Poznámka 3). Tento skript vložíme jako novou značku, která se bude spouštět na kontaktní stránce.
<script> var c = document.getElementById("kopirovano"); if(typeof(c)!=='undefined') { c.addEventListener('copy', function(evt) { dataLayer.push({'event': 'copy'}); }); } </script>
Ad 3: Vytvoření tagu, který zašle událost do Google Analytics
V první řadě je nutné nadefinovat samotný tag.
A tento tag se spustí pouze tehdy, pokud dojde k události copy.
Následně událost ihned uvidím v Google Analytics v přehledech v Reálném čase a později kdykoliv v sekci Chování – Události
Poznámka 3: Doporučuji přečíst si i všechny komentáře článku od Simo Ahavy. Skript je možné rozšířit i tak, aby monitoroval všechna kopírování na stránce a do štítku přidával zkopírovaný text. Značně se tak rozšíří jeho funkce.
Poznámka 4: Skript nefunguje na 100%. Nedokáže např. změřit, když využiji funkci kopírovat ve Firefox. Fungoval pouze po Ctrl+C. Doporučuji brát jeho hodnoty jako orientační a ne jako dogma.
4. Odebrat e-mail z webu
O měření odeslání kontaktních formulářů toho naleznete hodně. Jednou z metod může být odebrat z webu všechny e-maily a ponechat pouze kontaktní formulář. Ale počítejte s tím, že hodně uživatelů naštvete anebo přijde o zákazníky, kteří rozesílají najednou třeba 5 poptávek z e-mailové šablony.
Takže jak vidíte, nastavení měření e-mailových adres je možné. Pro začátečníka v Google Tag Manager může být tento návod složitý, poté můžete požádat o pomoc specialistu v Google Tag Manager (neříkám, že to musím být já :)).