Po více než roku používání MailChimpu pro zasílání hromadných e-mailů jsem u dalšího projektu získal i zkušenosti se SmartEmailing. Jak dopadl souboj světová jednička v zasílání hromadných e-mailů vs. česká (možná) jednička?
Seznamy uživatelů (Lists)
Moje jednička v tomto ohledu je rozhodně MailChimp. Šimpanz umožňuje rychlejší a intuitivnější přidávání kontaktů, přidávání polí, vytváření formulářů pro registraci a vytváření e-mailů v průběhu registrace a odhlášení uživatele. V některých krocích při vytváření formulářů a e-mailů je SmartEmailing jednodušší, ovšem s méně možnostmi.
MailChimp vyžaduje při přihlašování kontaktů (např. z webových stránek) vždy double opt-in, tj. že všichni zájemci o připojení do seznamu ještě musí potvrdit odkaz v e-mailu. Motiv tohoto ověřování je jasný, MailChimp chce, abyste měli pouze kvalitní kontakty, na druhou stranu, některé kontakty ztratíte. SmartEmailing tuto podmínku neobsahuje.
Někdy je ovšem MailChimp až paranoidní. Např. pokud máte vysoký unsubscribe rate (kolem 1 %), tak vám zastaví účet s vysvětlením, že poškozujete další inzerenty. Na jednu stranu obdivuju toto jednání, cítím se hned bezpečně, ale na druhou stranu tento unsubscribe rate může být způsoben i tím, že se svému seznamu ozvete po delší době nebo jednou pošlete kampaň, která není tak atraktivní. Ale vysvětlit toto MailChimpu mi trvalo téměř týden.
Tvorba a odesílání kampaní
Tvorba kampaní – Zde upřednostňují MailChimp, který má při tvorbě kampaně sice více kroků, ale skvěle za sebou jdoucích, takže je tvorba kampaní v MailChimpu příjemnější. MailChimp obsahuje více šablon a inteligentnější editor. SmartEmailing i MailChimp obsahují navíc za tester, který ohodnotí e-mail v různých mailových klientech a poradí, jak šablonu upravit, aby se zobrazovala v klientu v pořádku.
Autoresponder / Smart kampaně – Zde dávám přednost MailChimpu. SmartEmailing má výrazné zpoždění při odesílání automatických e-mailů, někdy až 5 minut, což může některé klienty zmást, např. když jim napíšete, že jim byl odeslán e-mail s odměnou a musí na něj čekat.
Do spamů nepadají e-maily ani z MailChimpu ani ze SmartEmailingu, Sender Score obou systémů je větší než 95 %.
Uživatelské prostředí
Dashboard – SmarEmailing i MailChimp mají velmi podobně vyřešenou úvodní stránku – na dashboardu naleznete statistiky z posledních kampaní, nově přidané uživatele a rychlá tlačítka
Správa kampaní – U obou velmi dobré. Nevýhodou SmartEmailingu je, že pokud máte opravdu hodně kampaní, nemůžete je třídit do složek a třídění musíte dělat pomocí prefixů.
Reporty / Statistiky – U obou velmi dobré.
Nápověda / výuka – MailChimp obsahuje velmi rozsáhlou KB (knowledge base) a po registraci vám přijde několik e-mailů s návody, jak tvořit kampaně atd. SmartEmailing vám po registraci nabídne akademii, která vám pomůže nejen s ovládáním programu, ale s celým e-mail marketingem.
Mobily – MailChimp je optimalizovaný pro mobilní telefony. SmartEmailing zatím nikoliv, ale vzhledem k lehkosti současné verze není žádný problém ji na mobilu rozhýbat.
Přívětivost – Jak vypadá majitel MailChimpu? A jak vypadá zakladatel SmartEmailingu? Myslím, že více z vás si právě vybavilo Davida Kirše než dvojici CEO MailChimpu – Ben Chestnut a Dan Kurzius. David nastavil svému produktu velmi přívětivou tvář a body navíc mu přidává i český jazyk. Pokud nevládnete angličtinou, raději používejte SmartEmailing.
Rozšíření a implementace
Z hlediska možnosti přidání dalších funkcionalit, propojení se sociálními sítěmi a integrace do dalších systémů vyhrál jednoznačně MailChimp. SmartEmailing je možné integrovat pouze s dalšími infoprodukty z rodiny Davida Kirše a lidí kolem něj. Propojení MailChimpu např. s Insightly nebo HootSuite dokáže opravdu ušetřit spoustu času, pokud používáte nějaké online CRM nebo blogovací platformu, je velmi pravděpodobné, že je s MailChimpem dokážete propojit, se SmartEmalingem těžko.
Cena
Závěr
Řekl bych, že v souboji zvítězil šimpanz, ačkoliv SmartEmailing může být také velmi dobrou alternativou.
MailChimp – Šimpanz je promakaný do detailu. Doporučuji lidem, kteří si rádi hrají a zkoumají nové funkce a středním / větším firmám. I přes široké možnosti je ovládání velmi intuitivní.
SmartEmailing – Jednodušší nástroj v českém jazyce, který obsahuje běžné i velmi chytré funkce a dostačuji pro firemní newslettery, akční nabídky a automatické e-maily. V některých oblastech ovšem působí v porovnání s MailChimpem nedotaženě a zdá se, že nová verze SmartEmailingu 2.0. tuto bolest nespraví – ale pro malé a střední firmy může být SmartEmailing vhodnou aplikací pro zprávu mail kampaní.