Jak to udělat, aby se vaše webové stránky staly továrnou na kontakty na potenciální zákazníky? Důležité primárně je, říkat si o kontakty a i říkání si o kontakty lze pojmout více způsoby. Jako vzor použiji své webové stránky Psaní všemi deseti prsty – Allten.cz
- Standardní formulář pro sběr kontaktů – tento formulář naleznete na každé stránce, prostě políčko pro poskytnutí kontaktů. Výtěžnost tohoto způsobu je nejnižší. Jedná se o prvek na stránce, který je již ignorován většinou návštěvníků a žádné davy kontaktů vám nepřinese. Každý stý návštěvník stránky mi nechá kontakt přes tento formulář a většinou se jedná o toho, komu spadla první lekce zdarma do spamu.
- Dejte něco na oplátku – toto je nejfunkčnější metoda sběru kontaktů. Ihned na úvodní stránce nabízím, že zašlu první lekci zdarma výměnou za kontakt. Je to standardní barter, něco za něco a lidem to nevadí, naopak kontakty dávají – toto je nejfunkčnější metoda sběru kontaktů – každý 12tý návštěvník mých stránek mi zanechá pomocí tohoto formuláře svůj e-mail.
- Vstupní brána / pop-up – toto je již agresivní forma sběru kontaktů. Běžte na Allten.cz a vyčkejte 10 sekund a vyskočí na vás okno, které vám nabízí, že vám budou zasílány novinky a tipy z oblasti psaní všemi deseti prsty. Většina lidí, které jsem žádal o názor, mi říkali, že je tyto okna obtěžují. Pravdou ale je, že je neobtěžují tolik, aby ze stránky odešli. Díky tomuto vyskakovacímu oknu mi zanechá kontakt každý 30tý návštěvník mých stránek. Alternativou pop-upu je vstupní brána, která vás nepustí na web dříve, než dáte kontakt. Dle mého pozorování, každý druhý raději naštvaně odejde, než aby kontakt dal. Ale jak říká David Kirš, ti kteří odejdou nebo napíšou nějaký falešný e-mail nejsou dostatečně motivování klienti a nejspíš o téma nemají ani zájem. Tento formulář tedy funguje jako jakýsi filtr a může vám ušetřit starost s těmito klienty v budoucnu.
Nabídněte vždy něco na oplátku – buďte jiní
Důležité je pochopit, že svět internetu se změnil. Průměrný uživatel za den navštíví kolem 20ti webových stránek a všude po něm chtějí kontakt. Generace uživatelů internetu, kteří všude dávali kontakt, je již dávno pryč, dnes lidi přemýšlejí, než kontakt dají. Je nezbytné, nabídnout návštěvníkům něco na oplátku.
Další metody sběru kontaktů:
- Soutěže – soutěže vám nějaké ty kontakty nasbírají, ale spíše se řadím mezi skeptiky při jakékoliv soutěži. Pokud nenabídnete vyloženě bombu, většinou se soutěže zúčastní pouze notoričtí soutěžitelé, kteří využijí první příležitosti, aby se odhlásili z Vašeho newsletteru. Soutěže doporučuji dělat již pro své klienty nebo odběratele, které velmi potěšíte i soutěží o drobnost.
- Projděte si vizitky a kontakty – když začínáte s e-mail marketingem, prošmejděte vizitky, které jste dostaly a všechny poptávky, které jste dostali před tím, než jste začali s e-mail marketingem. Budete překvapení, kolik kontaktů naleznete. Samozřejmě nezapomeňte na přátele a známé.
- NIKDY nekupujte databáze a nepoužívejte nástroje pro sběr e-mailů na internetu – pominu-li fakt, že porušujete zákon, uvědomte si, že stejně jako vy postupovaly stovky lidí před vámi a e-maily v jakékoliv databázi již dávno nemají žádnou cenu, jelikož jim chodí stovky zpráv denně.
Čím e-maily spravovat a odesílat?
Nesmíte samozřejmě zapomínat na vhodnou aplikaci pro správu kontaktů. Aplikace musí být především bezpečná, umožňovat jednoduché přihlašování a odhlašování z databáze (Excel apod. rozhodně NE) a měla by vám umožňovat jednoduše posílat jak standardní kampaně, tak A/B kampaní (testování více mailů a výběr toho nejfunkčnějšího) a odesílání automatických e-mailů, aby mohl e-mail marketing pracovat za vás. Pro Allten.cz používám SmartEmailing, u některých jiných projektů MailChimp. Pro úplné začátečníky s e-mail marketingem bych doporučil první nástroj, pokud již jste trošku zkušenější nebo máte databázi o několika tisících kontaktech, je již lepší MailChimp. Podrobnější srovnání a mé zkušenosti v článku MailChimp vs. SmartEmailing.