Marketing Management

Jak covid změnil business malé agentury aneb už zítra může spadnout atomovka

Marketing Makers tým připravený na koronavirus

První řádek je samozřejmě nadsázkou (snad), ale vystihuje, co se hlavně změnilo. Není totiž čas ztrácet čas. Nikdo neví, co bude za týden, 14 dní, měsíc nebo dokonce rok.

Nejistota – odpovědi obratem, řešení do zítra

Toto považuji za největší změnu. Když nás v lednu poptal nový klient, kampaň chtěl spustit třeba v březnu. Posledních pár poptávek bylo ve stylu – nabídka asap, spuštění příští týden. Chápu to, firmy musí reagovat na aktuální situaci.

Podobná je situace i u již běžících projektů. Když se objeví ve firmě nový nápad/kampaň nebo my doporučíme nějakou změnu, očekává se implementace nejpozději příští týden, nejlépe zítra.

Toto hodnotím většinou pozitivně, ale je těžké držet z pozice projektového manažera volné kapacity kolegů na adhoc úkoly, když jich může být výrazně více.

Větší důraz na reporting

Přibližně po půl roce klient zjistil, že mu vlastně nefunguje dashboard, kam jsme mu i vypisovali měsíční výsledky. Ale nikdy se neopozdil s platbou jediné faktury.

Před covidem jsme s některými klienty měli již takový vztah, že oni ani nesledovali, co vlastně děláme. To je pro nás vždy obrovský závazek, ale vždy také riziko, jelikož klient by si v datech mohl všimnout toho, co my přehlížíme.

COVID ale přinutil firmy, aby více sledovaly i marketingové aktivity, takže si začali klienti číst více naše reporty a to nejen aktuální, ale často i půl roku staré. Měli jsme tedy příležitost výrazně zlepšit reporting a v důsledku i kampaně, jelikož od klientů jsme dostali tolik zpětné vazby jako nikdy dříve.

O reporty se začali více zajímat i nadřízení našich kontaktních osob, takže jsme často reporty zjednodušovali nebo naopak upřesňovali. Toto mělo opět pozitivní efekty, ale často se domníváme, že tak vzrostl výrazně tlak na marketingové manažery firem.

Obecně během koronaviru firmy více řešily i analytiku webu, díky čemuž jsme získali dvě na naše poměry velké zakázky pro analytiku webu a mobilní aplikace (zdrojem byly prý naše blogové články a aktivita ve FB skupině).

Zvýšení výkonnosti týmu

I zde se hodí vyseknout podporu našemu týmu, který se dokázal skvěle vyrovnat s krátkodobě menším objemem práce a naopak po skončení karantény s obrovským nárůstem. U našich klientů vnímám většinou výrazné zvýšení motivace něco v marketingu posunout dále. Na druhou stranu roste i tlak na kreativitu řešení a komunikaci, která nyní musí být mnohem rychlejší. Dříve bych řekl, že odpověď na e-mail do 48 hodin byla naprosto v pohodě. Dnes bych jako limit bral nejpozději ráno druhého pracovního dne.

Na druhou stranu, zvýšení efektivity (a snížení nefakturovatelných hodin) z důvodu omezení schůzek a zrychlení komunikace díky online prostředkům způsobilo, že už jsem konkrétně já nemohl o online meetingu ani slyšet. Představa dalšího mluvení do zdi byla často tak frustrující, že jsem se radši vecpal na schůzku.

Změna rozvržení hodin

Někteří z našich hlavních klientů byli bohužel v hodně postižených odvětvích jako bylo cestování a turistika. Také jsme se věnovali prémiovým službám, vzdělávání, restauracím a hotelům. Zatímco hotely a restaurace se dokázaly alespoň částečně stabilizovat díky návštěvám z ČR, o ostatních segmentech to zatím říct nemohu. Naprosto skvělý mi přijde tento přehled postižených odvětví od Aktualne.cz.

Kuriózní je, že i po skončení karantény, když jsme pustili PPC, u všech klientů došlo k výraznému nárůstu prokliků skoro na původní hodnotu. Ale míra konverze je naprosto tragická. Lidé začali zkoumat, ale ne platit. Takže většinou v těchto odvětvích máme výrazně snížený rozpočet.

Naštěstí pro nás dokázali tento výkyv vyrovnat klienti z oblastí jako je výroba, expanze stávajících klientů do zahraničí nebo růst eshopů z méně postižených oblastí. Takže bilančně jsme dosáhli i mírného růstu.

Audity, audity a audity

Poslední dobou nám chodí stále více auditů naší práce (a také nás na Facebooku cílí neodolatelné nabídky na bezplatné audity, které objeví Achillovu patu kampaní a posunou je na úplně nový level). Zdá se, že některé agentury jsou trošku v rejži a hledají klienty za každou cenu. Aspoň to je vidět z několika auditů, které se vyloženě zaměřily na detaily typu: „u sestavy XY chybí rozšíření o telefonní číslo, což ohrožuje výkon atd.“ Byly i horší věci, totálně zoufalé a nebezpečné pro klienta: „aby lépe fungovalo SEO, je nutné vypnout PPC reklamu pro doménu, jelikož ta má prioritu.“

Na druhou stranu, potkali jsme se i s dobrými audity, které nám na účet poskytly nové oči, jako např. nedávno od Effectix nebo přímo od Seznamu. Ale bohužel většina (z těch cca 6) které se k nám dostaly, byly totálně o ničem a často ještě podpořené schopnými obchoďáky, takže vysvětlovat klientům, to vůbec nebylo příjemné.

Pokud toto čte náš klient nebo kdokoliv, kdo objednává agenturu, myslím si, že audit kampaní by měl být minimálně každé 2 roky. Ale ať si ideálně sama agentura vybere schopné oponenty, které považuje za stejně dobré či lepší. Já bych si bez váhání vybral Ulab, Vivio, Tomáše Komárka, Káju Rujzla, Láďu Vitouše, UI42 a pár dalších. Ale ať to nejsou žádní amatéři nebo obchoďák, co loví klienty. Ať ten audit k něčemu je a je placený, ne zdarma.

Shrnuto, podtrženo, zatím si myslím, že koronavirus (aspoň zatím) byl dobrou školou pro všechny v online marketingu. Je vidět, že se zvyšuje důraz na výkon, a to je dobře. Na druhou stranu to je i výzva pro mě, jako člověka, co jiným plánuje práci – jelikož to je v současné době spíše hádání práce s určitou pravděpodobností.