V poslední době si všímám zaměňování a nejasností v pojmech content marketing, blogging, SEO a copywriting. Pravda, pojmy si jsou často velmi blízké, ale rozhodně nejsou totožné. Začneme s pojmem Content Marketing.
Content Marketing
Přeložme nyní tento pojem jako obsahový marketing nebo marketing zaměřený na obsah. Za content marketing lze označit účelné a plánované sdílení, publikování nebo komentování obsahu. Vytučněný účel a plán je klíčový. Pokud čas od času nasdílíte obrázek na Facebooku a nebo hodíte článek na blog, nejedná se o content marketing. Aby se jednalo o content marketing, je nutné vydefinovat si účel a vytvořit content plán. Účel může být více prodejů, u neziskovky získání více následovníků – to je většinou snadné. Plán by měl hlavně odpovídat na otázky:
- co se bude sdílet/publikovat,
- kdy se to bude publikovat,
- kdo to bude publikovat,
- jakým způsobem,
- v nejlepším případě i doporučené postupy a krizový plán.
Na téma content plán připravuji speciální článek.
Blogging
Za blogging lze označit tvorbu a správu blogu. Blogging může být podmnožinou content marketingu, pokud je tvorba článků/sdílení médií plánováno a je zde nějaký účel. Účelem blogu je často osobní branding zaměstnanců/majitelů/freelancera. Plánování v případě blogu nemusí být do dne a minuty, ale rozhodně by nemělo nastat, že budou mezery měsíc mezi články.
Copywriting
Běžně se tento výraz překládá jako tvůrčí psaní (vy něco vymyslíte, copywriter to hezky napíše). Je to vcelku rozšířený omyl. Využití je mnohem širší. Do copywritingu lze zařadit i prvotní rozvržení textu na stránce. Např. u e-shopu, když přemýšlíte, kam dát krátký popis produktu a jak koncipovat delší popis nebo u stránky s půjčkami, kde copywriter určí, jak hezky zamaskovat RPSN. Ačkoliv hranice mezi UX analýzou a copywritingem je velmi úzká. V každém případě, copywriter v content marketingové strategii zastupuje část “jakým způsobem”. Prvotní invence “co” by měla přijít od zadavatele.
SEO
v současné době se rozšiřuje názor, že “Obsah je král” a pokud budete zveřejňovat kvalitní obsah, nemusíte již řešit žádné SEO. Kuriózně, toto není názor několika pomatenců, největším zastáncem tohoto názoru je právě Google. ALE… jak může Google zjistit, že máte kvalitní obsah, když se nevyzná ve struktuře Vašich stránek, titulky jsou nesmyslné, na stránce neexistuje logická struktura nadpisů, o Vašich stránkách nikdo na internetu nepíše (další pojem linkbuilding)? I když byste napsali, kde je Svatý Grál a dali to do souvislosti s vraždou Kennedyho, Google to prostě na první stránce nezobrazí.
SEO, jako technika optimalizace webových stránek pro vyhledávače se dle mého názoru skládá ze třech částí:
- Technické SEO (XML sitemapy, správné titulky, nadpisy, struktura stránky)
- Content Marketing (zveřejňování kvalitního obsahu dle obsahové strategie, včetně sociálních sítí)
- Linkbuilding
- (Uživatelská přívětivost webu)
Byly doby, kdy by do pojmu SEO patřil pouze bod č. 1 – někteří si to tak i vykládají. Rozšíření o další body ale dává perfektní smysl, když se podíváme na problém v širší souvislosti. Pouze technické SEO nedává smysl, když není kvalitní obsah, který by mohlo uvozovat (bod 2), a pokud je obsah kvalitní, budou jej uživatelé sdílet a citovat a i autor webu jej můžeme ke sdílení navrhnout (bod 3). Ale nemůžeme počítat s tím, že uživatelé koupí nebo budou sdílet obsah, pokud bude web uživatelsky nepřívětivý. Do uživatelské přívětivosti můžeme zahrnout i líbivé texty a jejich rozvržení (UX a copywriting). A jsme v kruhu, kdy i pocit uživatele z webu je součástí SEO.
Online svět se vyvíjí tak rychle, že tato vysvětlení pojmů nebudou za 2 roky platná, stejně jako by před dvěma lety tato vysvětlení byla sci-fi. Jako důsledek vznikají další pojmy (téměř buzzwordy), které se snaží zastřešit ty existující, např. inboud marketing nebo omnichannel marketing, ale o tom příště. A jako vždy, kdybyste měli jakoukoliv otázku, kontaktujte mě nebo se se mnou spojte na některé sociální síti. Přeji hezký den.