SEO

Vyhledávače vs. skrytý obsah vs. JavaScript – report ze setkání frontendistů

Perfektní setkání frontendistů v LMC na téma Frontendisti vs. Marketing. Jelikož se jedná o report, píšu v bodech, co mě zaujalo. Nečekejte tedy hlubokomyslný text ani vyčerpávající obsah přednášek. Atmosféru a zajímavost setkání hezky popsal tweetem Jan Forejt.

Setkání frontendistů

Vyhledávače a skrytý obsah – Filip Podstavec

  • Obsah, který je skrytý, je v podstatě bez hodnoty. Vedou se diskuse, zda je tento obsah naprosto ignorovaný nebo s výrazně sníženou hodnotou. Tak i tak by důležitá data měla být vždy zobrazena. I v čase tabů by se nemělo stát, že například popis produktu v eshopu bude defaultně skrytý.
  • Vždy je nutné definovat primární obsah, který by neměl být skrytý ani na mobilních zařízeních.
  • Nikdy nepodceňovat vyhledávače, skrytí obsahu se dá snadno odhalit.
  • Doporučení, pokud již nějaký obsah skrýváte, dělejte to až po načtení webu JavaScriptem.
  • Pozor na cloaking – vykreslování webu jinak pro vyhledávač, jinak pro uživatele. Nejlepší pro odhalení cloakingu je načíst obsah jako Google v Google Webmasters.

Filtrace pro vyhledávače – Pavel Ungr

  • Pokud se chcete na jakoukoliv frázi zobrazovat ve vyhledávači, měla by tato fráze být i na webu (ano logické, ale neuškodí si připomenout 🙂 ).
  • Aby vyhledávač dokázal cokoliv zaindexovat, potřebuje získat URL a mít k této URL i přístup.
  • Většina filtrů na e-shopech je “černá díra”.
  • Aby dokázal vyhledávač s filtrem pracovat, musí být každý filtr odkaz, filtrované stránky musí být obsahově unikátní, filtrované stránky musí být v sitemap (bez duplicit) a filtrované stránky musí fungovat “nějak” bez JavaScriptu.
  • Filtry je dobré rozdělit na důležité a nedůležité – důležité jsou v url cestě, nedůležité mohou být za hashem např.: http://example.com/filtr/auta/ford/kuga/modra#cena=do150tis&pneu=ano

Pěkné URL – Milan Kryl

  • Super úvod do základů struktury URL, vynikající case study z Jobs.cz
  • I dnes je stále důležitá doména.
  • HTTPS již není problém.
  • Doporučení využít www variantu – uživatelé jsou na ni zvyklí.
  • Uživatelé jsou schopní napsat i www.ikea.jobs.cz.
  • Doménu třetího řádu využívejte pouze z vážných důvodů (využití externí služby, využití jiného CMS než u hlavního webu pro blog apod.).
  • Když za vámi někdo přijde s požadavkem na novou stránku, která je podobná již existující, ptejte se proč to potřebuje, jestli by nešlo směřovat na stávající.
  • A když už musíte mít na webu dvě podobné stránky, vždy se ptejte, která je hlavní, na kterou se má uživatel primárně dostat.

Vyhledávače a Javascript – Jan Tichý

  • Každý obsah na webu musí mít vlastní URL (i JS).
  • Spousta webů zmigrovala na nové, krásné JS stránky a zmizely z vyhledávačů.
  • Tři pravidla průchodnosti webu – každý obsah musí mít svou URL, robot musí umět obsah stáhnout, robot se o URL musí umět dozvědět.
  • Od roku 2009 Google podporuje hashbank – hezké vysvětlení je v nápovědě Seznam.
  • Hashbank je od roku 2015 v Google deprecated.
  • Od roku 2011 dokáže Google indexovat vybraný JS obsah (například Facebook diskuse), od roku 2014 dokáže spouštět skripty.
  • Google umí spustit pouze synchronní skripty – skripty, jejichž spuštění je závislé na akci uživatele neumí.
  • Obecně, dle tónu přednášky, lze domyslet: “Důležitý obsah nedělejte pomocí JavaScriptu.”
  • Rovněž je nutné zohlednit, že Google JS nějak zvládá, některé další vyhledávače občas ano, ale např. Facebook a mnoho dalších to nezvládá.

Musel jsem bohužel odejít, ale pokud máte někdo poznámky z panelovky, sem s nimi, rád zveřejním. Prezentace z konference budou následovat, až je všechny posbírám. Zejména Filip Podstavec tam měl slibnou případovku. Rovněž pokud jste se účastnili a chcete mě opravit/doplnit, pište do komentářů.