Nástroje pro odesílání hromadných mailů mají sledování odkazů jako základní funkcionalitu a nemusíte nic dělat (např. MailChimp, SmartEmailing apod.). Ale co když posíláte pouze jeden e-mail a zajímá Vás, jestli adresát klikl na odkaz v e-mailu nebo v patičce e-mailu? Zapomeňte na potvrzení o přečtení. Je více než dost lepších a přesnějších možností.
1. Využijte zkracovač odkazů
Funguje to následovně. Vezmete odkaz, vložíte jej do zkracovače a dostanete krátký odkaz, např. http://bit.ly/W3AwDI. Následně uvidíte ve zkracovači, kolikrát byl odkaz navštíven a pár doplňujících statistik. Stejně můžete sledovat odkazy třeba i na sociálních sítích. Budete překvapeni. Často se stává, že příspěvek na FB nikdo nelajkne, ale má stovku prokliků. Doporučuji zkracovat bit.ly. Následně vkládejte pomocí možnosti vložit odkaz (většinou ležatá osmička) – uživatel si nevšimne ani zkráceného odkazu.
2. Využijte Google Analytics – sleduje aktivitu uživatele i na webu
Výhodou sledování přes Google Analytics je, že nejen že zjistíte, že byl odkaz prokliknut, ale i jak se uživatel choval na webu. Můžete samozřejmě využít pouze na vlastních webových stránkách. Funguje to tak, že využijete tzv. UTM tagy. Takto vypadá odkaz: http://www.michalblazek.cz?utm_source=personalemail&utm_medium=email&utm_campaign=trac10025. V odkaze sdělíte Google Analytics, že plánujete sledovat osobní e-mail (utm_source=personalemail), médium/nástroj je e-mail (utm_medium=email) a kampaň je trac10025 (utm_campaign=trac10025). Následně si vytvoříte tabulku, kam si napíšete, že trac10025 je odkaz ten a ten.
Toto není úplně správné použití Google Analytics. Analytics má sloužit k získávání agregovaných dat. Je tedy dobré tuto metodu použít např. ke statistikám prokliků odkazů ve Vašem e-mailu. Já jsem např. z agregovaných hodnot zjistil, že 3 ze 4 lidí, s kterými jsem komunikoval poprvé, si prohlédli můj blog nebo profil na LinkedIn. Znovu upozorňuji, že sledování přes Google Analytics můžete využít v e-mailu pouze tam, kde máte přístup do Google Analytics. Takže pro LinkedIn jsem musel využít zkracovač.
V Google Analytics tyto statistiky naleznete v sekci Akvizice – Kampaně. Pro tvorbu odkazů můžete využít Nástroj pro tvorbu adres URL od Google. Když přidáte sekundární dimenzi Chování, můžete zjistit, co si obvykle návštěvníci po prokliku prohlíží.
3. Využijte Signals – sleduje i otevření e-mailu
Díry na trhu si všiml Hubspot a vytvořil aplikaci Signals. Aplikace je rozšíření pro Chrome nebo Outlook a bez jakéhokoliv úsilí z vaší strany bude sledovat kliknutí na odkazy a i otevření e-mailů. Do 200 akcí měsíčně je naprosto zdarma. Aplikace se integruje do Chrome a následně se tlačítko Odeslat v GMAILu mírně změní.
Jakmile někdo otevře e-mail, který byl odeslán s aktivovaným Signals, v adminu Signals se zobrazí ihned informace.
Jak to funguje po technické stránce? Signals sám změní všechny vaše odkazy na vlastní URL, které poté sleduje, takže vlastně to samé jako URL shortnener. A jak je možné, že dokáže Signals měřit otevření e-mailu? V textu e-mailu je ukrytý mikro obrázek. A pokud je povoleno zobrazování obrázků, tak Signals dokáže změřit, zda byl obrázek stáhnutý ze serveru, a tudíž otevřený e-mail.
Další metody sledování odkazů
Mechanismus Signals je velmi jednoduchý a dá se snadno naprogramovat. Např. si můžete vytvořit v rámci organizace systém sledování e-mailů www.michalblazek.cz/sekce?id=5586. A následně pracovat s ID. Ale proč vynalézat kolo? Výhodou je, že v tomto případě máte plnou kontrolu nad daty a můžete je případně i provázat se svým CRM a také vytvořit URL více „seriózní“ (viz další část)
Úskalí všech řešení – etické a legislativní aspekty
Neexistuje žádná legislativa, která by toto sledování jakkoliv omezovala. Úplně jinou kapitolou je využívání Google Analytics na webu a odesílání hromadných sdělení, tam již je větší diskuze, ale sledovací odkaz v osobním e-mailu, v jakékoliv podobě, je právně naprosto v pořádku, bez nutnosti upozorňovat uživatele.
Eticky již je to jiné kafe. Ne každému se zamlouvá myšlenka, že je sledovaný odesílatelem. Velmi malá část populace zná tyto možnosti (a pravděpodobně ani zákonodárci netuší), pravděpodobně se ještě dlouhou dobu nikdo nedozví, že používáte nějaké sledování. A i kdyby tuto technologii adresát znal, pravděpodobně ji nebude zkoumat nebo si jí nevšimne.
Takže vlastně není žádné reálné riziko. Je to jen na vás, jestli jste oukej s myšlenkou, že druhé sledujete. Já osobně jsem opustil sledování individuálních odkazů a sleduji pouze agregované statistiky. Pouze v ojedinělých případech, kdy si chci být jistý, že adresát četl moji zprávu, technologie využívám.
V případě jakýchkoliv dotazů mě kontaktujte.